Tonede ruder

Tonede ruder på bilen

Her giver vi dig svar på mange af de spørgsmål, som plejer at dukke op, når man taler om at tone ruderne på bilen med solfilm.

At tone ruder på en bil kan være både enkelt og billigt - eller avanceret og kostbart. Uanset hvilken type solfilm man vælger til at tone ruderne, er det vigtigt at vælge en solfilm af høj kvalitet for at få det bedste udseende og komfort. Skal du selv stå for monteringen, så sørg for at vælge en færdigskåret solfilm, da det letter arbejdet. Det sparer mange timers arbejde.

tona rutor

Ofte stillede spørgsmål om tonede bilruder

Er det lovligt at tone ruderne via solfilm?

Ja, det er lovligt. I store dele af Europa er det lovligt at tone ruderne bag ved føreren med solfilm, endda i den ønskede toningsgrad. Derimod må ingen rude eller film medføre forstyrrende reflekser eller medføre en risiko for en blænding af andre trafikanter. Spejlfilm er således ikke lovligt på nogen bilruder. Hvis du vil tone ruderne i den forreste del af bilen, fraråder vi, at du vælger en solfilm, som er mørkere end 50%, da det forværrer mødet med andre trafikanter (øjenkontakt) og natkørsel.  Vi fraråder også al ulovlig anvendelse af solfilm.

Hvorfor skal jeg tone ruderne på min bil?

De tonede ruder bevirker først og fremmest, at man kan skabe en solbeskyttelse. De fleste tænker nok, at man toner ruderne, fordi man går efter et cool look på bilen, men en mørk solfilm sikrer, at man får en køligere bil. En solfilm af høj kvalitet reducerer nemlig en stor del af solens varmestråling og sænker temperaturen i bilen anseeligt, hvilket kommer andre til gode, udover føreren af bilen, heriblandt hunde og børn.  De fleste, som toner ruderne med solfilm, oplever også, at man kan mindske anvendelsen af bilens aircondition, hvilket bidrager til at sænke bilens brændstofforbrug. Desuden givet en mørk solfilm en god indsynsbeskyttelse i bilen, hvilket mindsker risikoen for indbrud, hvis man har værdisager liggende i bilen.

Der er også mange i dag, som bekymrer sig om solens stråling og påvirkes på halsen. Ved at montere solfilm på bilen kan man reducere en stor del af solens UV- og IR-stråling. Er man bekymret for sin hud, eller har man et job, som indebærer, at man tilbringer meget tid i sin bil, hvorfor man bliver udsat for masser af sol, kan det være skønt at tone ruderne med solfilm, både for komforten og sikkerhedens skyld. Vil man ikke have en mørk solfilm, findes der en lyst tonende solfilm, hvis mest fornemme opgave netop er at reducere varme og stråling. Læs mere om de forskellige solbeskyttelser til bilen.

Kan man tone fabrikstonede ruder med solfilm?

Det er selvfølgelig helt i orden at tone ruderne ved at montere solfilm på fabrikstonede bilruder. Fabrikstonede ruder er oftest tonede ved, at selve glasset er tonet, dvs. indfarvet, så det ikke bliver film på film. En almindelig utonet bilrude har oftest en naturlig toningsgrad på 15-25% og med et glas, der ikke er helt krystalklart. En fabrikstonet bilrude ligger normalt på en 25-30% toningsgrad, men kan selvfølgelig variere afhængigt af producenten og kundens ønsker. Læs mere om at montere solfilm.

Hvilken toningsgrad skal man vælge?

Uanset hvilken toningsgrad du vælger på solfilmen, får du altid en god varmereduktion og et godt udsyn, selv ved natkørsel, hvis du vælger en solfilm af en god kvalitet. Vælg derfor toningsgrad ud fra, hvilket udseende, du vil have på bilen, og hvilket indsyn du ønsker. Toningsgrader over 75 % giver oftest helt sorte ruder - "limolooket" - og intet indsyn i bilen. Toningsgrader under 75% giver indtrykket af, at bilen har sorte ruder, men har oftest et vist indsyn. Toningsgrader under 50% er "gennemsigtige" og giver et mere diskret udseende med godt indsyn. Den lyse solfilm anvendes først og fremmest til at reducere varme fra solen i bilen uden at begrænse udsynet fra eksempelvis bilens forruder. Læs mere om toningsgraderne på solfilm.

Hvad koster det at tone ruderne?

Prisen for at tone ruderne på en bil afhænger af, hvilken type film man vælger. Gør du det selv og vælger en færdigskåret samt aftagelig solfilm koster det ca. 600-800 kroner (afhængigt af antal ruder) for alle ruderne bag ved førerpladsen. Vil du hellere have en limfilm af høj kvalitet, så regn med det dobbelte, men så er der også en vis risiko for, at projektet mislykkes, hvis du ikke er fagmand. Skal en fagmand tone ruderne med limfilm, skal du regne med en pris fra 3000 kroner og opefter. Læs mere om priserne på de forskellige solbeskyttelser til bilen.

Kan man tone ruderne selv?

Ja, man kan gøre det selv og spare ganske mange penge på det, i stedet for at aflevere bilen hos et bilfirma, som tager sig godt betalt for jobbet. Uanset om du vælger at tone ruderne på din bil med aftagelig solfilm eller med limmonteret solfilm, såsom profifilm, kan du i dag købe den færdigskåret, så den passer til ruderne på din bilmodel

Er det svært at tone ruderne selv?

Nej, det er ikke svært at tone ruderne på din bil selv, hvis du vælger en færdigskåret aftagelig solfilm. En sådan type solfilm kræver ingen forhåndsviden eller specialværktøj. Det rækker, at du er alment handy og lidt nøjagtig. Vælger du en limmonteret solfilm, skal du være kyndig og have en del specialværktøj for at få et succesfuldt resultat. Læs mere om, hvordan du selv monterer solfilmen.

Tone med limet film eller limfri film?

En traditionel solfilm med lim er almindeligvis produceret af polyester, en stiv termoplast, som blødgøres ved smeltning. For at montere solfilm med lim på en hvælvet rude kræves det, at man varmer og krymper solfilmen for at forme den efter rudens form, og alternativt at man skærer strimler i solfilmen over de hvælvede områder. Solfilm med lim er meget følsom over for folder. Er der kommet en fold på solfilmen, er det meget svært at trylle den væk. At montere traditionel solfilm med et perfekt resultat kræver gedigne kundskaber og særskilt værktøj. Derfor kaldes sådanne solfilm ofte for ”profifilm”.

Limfri solfilm til toning af bilruder er produceret af blødt PVC og behøver ikke varmes, krympes, formes eller tilskæres for at blive monteret på en hvælvet rude. Solfilmen er så tynd og bøjelig, at den flyder ud og selv former sig efter rudens hvælving. Solfilmen fæstnes gennem statisk elektricitet, hvilket gør, at den sidder lige så godt fast som traditionel solfilm med lim, men den kan tages af helt enkelt og eftermonteres om og om igen uden risiko for bobler, folder eller revner. At montere aftagelig solfilm med et succesfuldt resultat kræver ingen forkundskaber eller særskilt værktøj, hvis man bare er nøjagtig og metodisk. Læs mere om EVOFILM's færdigskåret solfilm.

Kan man tone opvarmede ruder med solfilm?

Ja, det er helt fint at montere solfilm på opvarmede ruder. Flere og flere biler får elopvarmede ruder, dvs. ruder uden de klassiske linjer, som ligger uden på ruden, og her er der selvfølgelig intet problem med monteringen af solfilmen. På de ruder, som har udenpåliggende varmelinjer, er det oftest heller ikke noget problem at montere solfilm, blot man ikke skraber for hårdt, så man skader varmelinjerne, og at man er nøjagtig med at presse al monteringsvæsken ud, så filmen kommer helt tæt mod ruden. Når man toner opvarmede ruder med solfilm, er det vigtigt ikke at tænde varmen de første dage efter monteringen, da solfilmen skal have lov til at tørre ind og fæstne sig. Sidor

EVOFILM® som solbeskyttelse

EVOFILM® er en limfri og aftagelig solfilm af højeste kvalitet med en rigtig god beskyttelse mod UV- og IR-stråling. EVOFILM® er let at montere med et succesfuldt resultat uden forhåndsviden eller specialværktøjer. EVOFILM® leveres færdigskåret til alle bilmodeller, hvilket giver en hurtig og enkel montering.

Pris fra 199 kroner.

Solfilm EVOFILM®